יום ראשון, 5 בפברואר 2012

לקראת טו' בשבט: עצים פילוגנטיים

והפעם בקולוקוויום,

תחת הכותרות: 'מדמיון (Similarity) ועד לעץ- מושגי מבוא בסיסטמטיקה על קצה המזלג', ול עצים ושיחים ומה הם אומרים לנו - מושגי יסוד בקלדיסטיקה על קצה הענף' החכימה אותנו אפרת גביש-רגב  במושגי יסוד בקלדיסטיקה, במהלך שתי פגישות קולוקוויום.

בעזרת הצגה מתודית ושאלותיה המאתגרות של אפרת התקיים דיון מעניין בנושא העצים ובעיקר לגבי אפשרויות הפרשנות שלהם, שהרי כצפוי לא כל המומחים, הן בעולם והן המקומיים, מסכימים. אפרת העבירה בטרם עת מאמר מסכם עם בוחן קצר המסייע בהפנמת הנושאים. תוכלו למצא קישור אליו בעמוד ה"תקצירים".

מושגי יסוד. אז למי קרובים יותר היונקים, לדו-חיים, צבים או עופות?


סמל הכנס הבא של "חברת ווילי הניג", שיתקיים במהלך חודש יוני  2012 בארה"ב.

והרשו לי לצטט כאן את אחד הראשונים שהתייחס לעצים סיסטמטיים במובן המודרני, הלא הוא מיודענו ג'אן בפטיסט למארק! מתוך ספרו האחרון משנת 1820, Analytic System of Positive Knowledge of Man (ותודה ליונסקו על שהפנה תשומת לבי):


"Reptiles come necessarily after fishes. They build a branching sequence, with one branch leading from turtles to platypuses to the diverse group of birds, while the other seems to direct itself, via lizards, towards the mammals."

אפרת הלינה בצדק על כך שלקח כמה שנים עד שהעולם דובר האנגלית נתוודע לספרו של וילי הניג, שנחשב כאבי הקלדיסטיקה. נו? מה תגידו לאור הפסקה הנ"ל?

ובענין אחר, בפינה 'נהנתי - שיתפתי' הצגנו את הפעילות המדהימה של אגודת APOPO העוסקת באילוף חולדות אפריקאיות (מהמין Cricetomys gambianus) למטרות של איתור מוקשי אדם וכן אבחון מהיר ומוקדם של חולי שחפת. כדאי מאד לבדוק את הלינק (בעמוד של הפינה), מי יודע אולי עוד תתקלו חולדה...

להתראות בקולוקוויום הבא,
משה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה