יום שני, 31 בינואר 2011

מפטגוניה להרי הטאורוס

בהשפעת השפעת נמנעה ממני הנוכחות בפגישה שבה הציג אריה לנדסמן את רשמיו ממסעו בפטגוניה הצפונית שבאמריקה הדרומית. וכך לצערי הרב הפסדתי הרצאה במבטא עברי "מקורי" (ולפחות דומה לזה שבו גם אני למדתי את השפה בילדותי בגולה...).





על כל פנים, מעדויות הנוכחים הבנתי שהיו מראות יפים וסיפור מעניין. בעיקר לראות איך אריה, בעצמו מדריך טיולי טבע ותיק, הדריך את עצמו בחבל ארץ מהמם זה. כנראה הפסדתי יותר מאשר את המבטא.


ובקולוקוויום האחרון...
מאזור הפטגוניה פנינו מזרחה. שמענו את דני[אלה] בר-יוסף בסיפור מרתק על עבודתה באתר החפירות צ'טל-הויוק, שמצפון מערב להרי הטאורוס שבטורקיה.

במקום קבורים שרידי פעילות ניאוליטית במבנים ייחודיים.

אתר החפירות בצ'טל-הויוק

מפת היישוב בצ'טל-הויוק עלפ י ממצאי החפירות

אלא שלא ממש ברור איך חיו או מה עשו שם. המבנים צפופים וצמודים איש לרעהו. כנראה הלכו על הגגות ונכנסו מהתיקרות (ואולי כאן מקור הביטוי 'מטפסים על הקירות'?).

הנה שחזור אפשרי של המקום בהיותו פעיל (הקליקו על התמונה להגדלה):


וכאן כמובן המקום פתוח להשערות החוקרים: מקום מגורים עונתי (בעקבות הצפות, בעיות אחרות עונתיות באזור) או אולי מקום שבאו אליו כפולחן. מענין למה ארכיאולוגים תמיד חושבים בכיוון הפולחני? כל פסלון= אליל (אולי סתם קישוט?). כנ"ל לגבי ציורים ורישומים כמסמכים תיעודיים, אולי ציור של ילד בן 6? גם איכות הציור בד"כ נראית כשל ילד. מדוע שאדם מבוגר, גם אם הוא קדם-הסטורי, לא יהיה מסוגל לצייר בדיוק שיעלה על זה של ילד בגן חובה? אגב, מן הסתם ילדים ציירו יותר כך שהסבירות למצא אותם גבוהה יותר, כפי שניתן להוכיח מהקירות והקרשים אצלי בבית...

לי השחזור מזכיר מבנה מבוצר (מלמד משהו על סכנות?), כוורת של דבורים (מלמד משהו על חיי החברה? לא פשוט בשכנות צפופה כזו!), צורך לחסוך בקירות (אולי מחסור בלבנים?), וגם שכונת פאבלס (Favelas) בברזיל! (והנה חזרנו לאזור הפטגוניה). כדאי כנראה שארסן את הדמיון...


מחקרה של של דני עוסק בניתוח ממצאי הרכיכות של האתר.
על בסיס צדפות וקונכיות שמוצאים בשכבות שונות אתר ובסביבתו, ובעזרת שאלות כמו: באילו מינים השתמשו בתקופות השונות שהמקום פעל, לאילו מטרות, מאין החומר במקור, כיצד הגיע אליהם, מה ניתן ללמוד על הסביבה וכו', היא מסייעת בפענוח התמונה הכללית יותר.

קונכיות שעובדו על ידי תושביה הקדומים של צ'טל-הויוק

קונכיות מחוררות שנמצאו מכונסות יחדיו. מעשי אדם או זחלי חיפושית טורפת?
מי יודע, אולי דווקא הברל'ה יפתרו את התעלומה!

בכל אופן, היה מענין ומעשיר וכאמור מאתגר את הדמיון.

להתראות בקולוקוויום הבא,
משה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה