יום חמישי, 10 במרץ 2011

ביקור מודרך ב- Smithsonian

הפעם בקולוקוויום,
מאחורי הקלעים של ניהול אוסף החרקים הגדול והמיוחד של ה- Smithsonian.

זכינו ומתארח אצלנו דיויד פורת (David Furth) מנהל האוספים האנטומולוגים של הסמיטסוניאן. דויד מבצע בביקורו הנוכחי מספר מטלות הקשורות לניהול האוספים אצלנו, הקמתן במוזיאון העתידי וכמו כן עתיד להעביר סדנא בתחום התמחותו הביולוגית, פרעושיות.

לשמחתנו שיתף אותנו קצת בעבודתו במקום מיוחד זה, בהרצאה שכותרתה: Smithsonian Entomology Collection: Past, present and future. כך נחשפנו לעשיה באוספים אלו דרך הפריזמה מיוחדת של אוסף החרקים העצום שיש להם. 
תקציר באנגלית, תמצאו בחוצץ התקצירים.


דיויד עם דוגמית מהאוספים
במקביל להסטורית האוסף וגלגוליו נחשפנו לפעילויות ייחודיות, כמו קורס בנושא ניהול אוספים עבור נציגים מאוספים בדרום אמריקה. גם כאן, בדומה למה שלמדנו מהביקור של סיגל בלונדון בענין התנהגות באירוע קטסטרופה, בתמונה תוכלו להתרשם מתרגול על רטוב של בדיקת 'עמידות האריזה והמשלוח' בתנאים קשים של נפילה משתי קומות (ספוילר: החומר שרד!)



קומפקטורים לאכסון קופסאות החרקים. בקרוב אצלנו...


ההרצאה של דיויד גרמה לי לחשוב דווקא על המבנה הארגוני של האוספים (נו, מה לעשות? הכשרה והעיסוק ביעוץ ארגוני עם מנהלים במשך מספר שנים משאירה חותמה...). למעשה נתחזקה דעה שמזמן מסתובבת אצלי בראשי בענין זה: להוציא מקרים נדירים בהם הטקסונום המומחה ניחן גם בכישורי ניהול ויחסי אנוש מצויינים (שהרי הכשרתו וקידומו המקצועי לא היו קשורים לזה) כדאי וחשוב לפצל ולבצע חלוקת תפקידים וסמכויות בין אוצר מדעי לבין אדם שינהל את האוסף והעובדים. מאידך, מפאת מאפייניו  הכה ייחודיים של נושא אוספי טבע, כמנהל צריך לבחור מישהו בעל רקע רציני בתחום הדעת אותו הוא ינהל, וכישורי ניהול בלבד לא תמיד יספיקו (אלא אם הוא מנהל ממש טוב).

להתראות בקולוקוויום הבא,
משה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה